Youth in Action - Νέα Γενιά σε Δράση - Sustainable Islands

Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης συμμετέχει στο πρόγραμμα Youth in Action (Νέα Γενιά σε Δράση) και δίνει την ευκαιρία σε 10 νέους από 18 έως 26 ετών να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα "Sustainable Islands" και να ταξιδέψουν στα Κανάρια Νησιά από 24 Αυγούστου έως και 3 Σεπτεμβρίου 2012. Το πρόγραμμα υλοποιείται από τον Οργανισμό Tierra Verde - Gran Canaria με τη συνεργασία του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Καλύπτονται η διαμονή και διατροφή των συμμετεχόντων και 70% του κόστους των εισιτηρίων μέχρι του ποσού των 300 Ευρώ.
Η συμμετοχή των 10 νέων στο πρόγραμμα Youth in Action, κινείται στο πλαίσιο ενός από τους βασικούς στόχους του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης που είναι η διατήρηση επικοινωνίας με όλους όσοι συμμετέχουν στις δραστηριότητες του Κέντρου, η συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα και η δημιουργία κοινοτήτων μάθησης σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Οι Ανταλλαγές Νέων δίνουν τη δυνατότητα σε ομάδες νέων από διαφορετικές χώρες να συναντώνται και να μαθαίνουν ο ένας για τον πολιτισμό του άλλου. Οι ομάδες οργανώνουν από κοινού την ανταλλαγή γύρω από ένα θέμα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.

Λίγα λόγια για το Πρόγραμμα "Sustainable Islands".
Το πρόγραμμα "Sustainable Islands" είναι ένα πρόγραμμα ανταλλαγής νέων από την Ελλάδα και τα Gran Canaria (Ισπανία) με στόχο την διαμόρφωση μιας προσέγγισης για την αειφόρο ανάπτυξη σε νησιωτικό περιβάλλον.
Είναι ένα πρόγραμμα που ενθαρρύνει τη μάθηση, την αλληλοκατανόηση και την κατανόηση του περιβάλλοντος παίρνοντας υπόψη ως βασικό θέμα την αειφόρο ανάπτυξη στο περιβάλλον, στην οικονομία και στην κοινωνία. Προωθεί επίσης ιδιότητα του πολίτη και το διάλογο μεταξύ των γενεών.
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα συμμετέχουν συνολικά 20 άτομα και από τις δύο χώρες. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην πρωτεύουσα των Καναρίων Las Palmas και θα διαρκέσει οκτώ ημέρες (24/08/2012 έως 03/09/2012). Όλες οι δραστηριότητες θα γίνουν με χρήση ενεργητικών και συμμετοχικών μεθόδων, τυπικής και μη τυπικής μάθησης σε βιωματικά εργαστήρια, εκπαιδευτικές επισκέψεις, ομαδικά παιχνίδια κ.λ.π.
Μπορείτε να δείτε τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος στo παρακάτω blog: youthinaction-gr.blogspot.gr

Απόψεις συμμετεχόντων
Το εν λόγω πρόγραμμα ήταν μια μοναδική εμπειρία. Κατ’ αρχήν λόγω του τόπου, όπου έλαβε χώρα και κατά δεύτερο, λόγω των ανθρώπων που συμμετείχαν σε αυτό. Ένιωσα ανεξάρτητη, σημαντική και χρήσιμη και βίωσα εμπειρίες που ποτέ δεν μπορούσα να φανταστώ. Αισθάνομαι ευγνώμων που επιλέχτηκα να συμμετάσχω και θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που γνώρισα τόσο όμορφους και μοναδικούς ανθρώπους [....]
Βιώνοντας μια τέτοια εμπειρία, θεωρώ πως πλέον μπορώ να σταθώ περισσότερο στα πόδια μου, αφού έχω συνυπάρξει με τόσους πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους και να μάθω από αυτούς. Μπορώ πλέον να δω πιο ξεκάθαρα διαφορετικές όψεις της προσωπικότητάς μου, να τις αξιολογήσω και να τις βελτιώσω. Συνάντησα πλούσιους συναισθηματικά και νοητικά ανθρώπους με διαφορετικές εμπειρίες και απόψεις και έμαθα να είμαι πιο διαλλακτική, συνεργάσιμη και υπομονετική [...]
Θεοδώρα Σκρέκα, φοιτήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΠΘ

[...] είχα την τύχη να βρω όχι απλώς συνεργάτες αλλά φίλους. [...] Κάθε εμπειρία πλουτίζει και μετά από αυτό το ταξίδι νιώθω όχι μόνο πως είμαι πιο ανεξάρτητη και αυτόνομη αλλά και πως μπορώ να εμπιστεύομαι τις δυνατότητές μου, να συνεργάζομαι με άγνωστους ανθρώπους μέχρι πριν από λίγο καιρό, και τέλος πως ο κόσμος δεν σταματά στα όρια του σαλονιού μου αλλά είναι απέραντος και μοναδικός κάθε στιγμή. Είμαι σίγουρη πως η ομάδα μας θα έχει μέλλον και όπως θέλω πάντοτε να πιστεύω τα καλύτερα έρχονται!
Αλεξάνδρα Γουργιώτη, φοιτήτρια Πολιτικού Τμήματος Νομικής Σχολής Αθηνών

[...] Κάθε συμμετοχή μου με μετέφερε νοερά στην τάξη και στη σκέψη να εφαρμόσω αυτές τις ιδέες με τους μαθητές μου. Να μπαίνεις στη θέση του «μαθητή». Είναι κάτι που ξεχνάμε εμείς οι δάσκαλοι. Και αυτό το ταξίδι με βοήθησε να θυμηθώ ξανά τις σκέψεις και τα συναισθήματα αυτών που κάθονται από την άλλη πλευρά και όχι στα έδρανα. [...]
Έφη Χαρισοπούλου, δασκάλα

[...] Από τους αρχικούς προβληματισμούς μου ήταν η ιδέα της αειφόρου ανάπτυξης. Μέσα από αυτό το ταξίδι κατάλαβα πόσο σημαντική είναι για ένα νησί στη μέση του Ατλαντικού ωκεανού αλλά και για τη ζωή όλων μας γενικότερα. Το φυσικό περιβάλλον, η κοινωνία και η οικονομία οφείλουν να ισορροπήσουν για ένα καλύτερο μέλλον. Από τις σημαντικότερες εμπειρίες που βίωσα ήταν η οργάνωση και η παρουσίαση στην αγγλική γλώσσα του εργαστηρίου της ελληνικής ομάδας για την αειφόρο ανάπτυξη. Σίγουρα το επόμενο σχέδιο εργασίας που θα υλοποιήσω με τους μαθητές μου στη τάξη θα είναι περιβαλλοντικό και θα επεξεργάζεται τη θεματική της αειφόρου ανάπτυξης.
Η μελλοντική συνεργασία μου το με ΔΙΑΒΙΜΑ θέλω να πιστεύω ότι θα συνεχιστεί. Σίγουρα θα παρακολουθήσω το επόμενο εξ αποστάσεως πρόγραμμα και το θερινό πανεπιστήμιο στην Ιθάκη. Θα ήθελα εθελοντικά να βοηθήσω τις όποιες δραστηριότητες πρόκειται να συμβούν [...]
Κωνσταντίνα Κοκμοτού, δασκάλα

Από το ξεκίνημά μας ως το τέλος ήταν μια περιπέτεια. Ήταν λες και άνοιγες ένα ωραίο, πλούσια εικονογραφημένο παραμύθι όπου ξεκινά με το «μια φορά καθέναν καιρό» συνεχίζει με τις περιπέτειες, τους φόβους, τις χαρές των ηρώων και στο τέλος έρχεται η λύτρωση με το «ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα». Στην περίπτωσή μας «αυτοί» ήταν οι Ισπανοί και εμείς όχι μόνο ζήσαμε καλύτερα αλλά βγήκαμε πολύ κερδισμένοι. Οι δραστηριότητες, τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, το ταξίδι, όλα ήταν υπέροχα! Ο τόπος μοναδικός! [...] Προσωπικά κατάφερα να μιλήσω την ισπανική γλώσσα που εδώ και κάτι μήνες μελετώ μόνο σε βιβλία και τετράδια. [...]
Σταυρούλα (Στεύη) Γατή, δασκάλα

Νομίζω ότι έζησα την κάθε στιγμή του προγράμματος. Από την πρώτη συνάντηση μας στο αεροδρόμιο έως τώρα που γράφω την αξιολόγηση δεν ένιωσα ούτε ένα λεπτό από το χρόνο μου ότι πήγε χαμένο ερχόμενη εδώ. Εκτίμησα πράγματα που είχα δεδομένα και κατάλαβα την αξία τους. Έχω βρεθεί σε πολλά ομαδικά σεμινάρια-εργαστήρια-εκδρομές και ήξερα ότι δεν θα αντιμετώπιζα πρόβλημα στο να εγκλιματιστώ γρήγορα και να αναπτύξω σχέσεις με τα άλλα μέλη της ομάδας. Δεν ήξερα όμως ότι θα έπρεπε να βοηθήσω εγώ κάποιο άλλο μέλος της ομάδας να κοινωνικοποιηθεί. Και είμαι πολύ χαρούμενη που έπαιξα ένα μικρό ρόλο σε αυτό παίρνοντας πρωτοβουλία και δίνοντας «ώθηση» στον άλλον να ανοιχτεί. Πιστεύω ότι ήδη ξεκίνησαν μερικές καλές φιλίες μέσω του προγράμματος και θα συνεχιστούν και στην Ελλάδα. Η συνεργασία με τη συντονίστρια ήταν άψογη από όλες τις πλευρές. Όπου χρειαζόταν μας έδινε τις κατευθυντήριες γραμμές και μετά μας άφηνε να πορευτούμε μόνες μας στο δρόμο αυτό. Αλλά και ακόμα εκτός δραστηριοτήτων ο ρόλος της ήταν σημαντικός καθώς ένιωθα ότι είχα ένα μέλος της οικογένειάς μου μαζί (πολύ σημαντικό αν σκεφτεί κάποιος ότι είμαστε στον Ατλαντικό Ωκεανό). Αισθανόμουν ασφάλεια και ένιωθα ότι ενδιαφέρεται προσωπικά για την καθεμιά μας και ότι αφορά τη γενικότερη ζωή μας και όχι μόνο την απόδοσή μας στις δραστηριότητες [...]
Αναστασία Αποστολοπούλου, δασκάλα

Θεωρώ ότι ήταν εμπειρία ζωής. Ήταν μοναδική εμπειρία ανταλλαγής εικόνων, γεύσεων, ιδεών και απόψεων. Μας έδωσε τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με διαφορετικούς ανθρώπους, πολιτισμούς, κόσμους. Μας πρόσφερε την ευκαιρία να μάθουμε καλύτερα τον εαυτό μας μέσα από τη συνεργασία και την κοινή συμβίωση με άγνωστα πρόσωπα. Μας έκανε περισσότερο ευέλικτους, συνεργάσιμους, ομιλητικούς και φιλικούς. [...] Όλη η νοοτροπία του προγράμματος (ρίψη πλαστικών για ανακύκλωση, επίσκεψη στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο, η κατανάλωση όλου του φαγητού) έγκειται, στηρίζεται κατά πολύ στο περιβαλλοντικό πνεύμα που διακατείχε το πρόγραμμα. Άρα γίναμε πιο υπεύθυνοι για το περιβάλλον και έτσι θα γίνουμε και αγγελιοφόροι αυτού του μηνύματος στη χώρα μας και πιο συγκεκριμένα στα σχολεία μας. [...].
Εφη Ανδρώνη, δασκάλα

[...] Οι δραστηριότητες που περιελάμβανε το πρόγραμμα ήταν ποικίλες και με διαφορετικό χαρακτήρα η καθεμιά. Μέσα από αυτές εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας και τα βιώματά μας και δεθήκαμε όλο και περισσότερο όχι μόνο μεταξύ μας αλλά και με τους Ισπανούς. Να ευχαριστήσουμε ολόθερμα το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης και Αειφόρου ανάπτυξης για την ευκαιρία που μας έδωσε να αποκτήσουμε εμπειρίες, να συναναστραφούμε με άλλους νέους ευρωπαίους, να προσεγγίσουμε άλλους πολιτισμούς και φυσικά ως αποτέλεσμα να επεκτείνουμε τους πνευματικούς μας ορίζοντες! Ελπίζω η συνεργασία μας με το Κέντρο να συνεχιστεί και να έχει διάρκεια και αμφίπλευρη ωφέλεια. Τέλος θα ήθελα για μια ακόμη φορά να ευχαριστήσω τη συντονίστριά μας, που διαθέτοντας πάντα καλή διάθεση, η παρουσία της σε εμπνέει να προσπαθείς όλο και περισσότερο. Ευχαριστώ!
Ελένη Χάμου, φοιτήτρια Θεολογίας

Το πρόγραμμα “Sustainable islands” ήταν μια εμπειρία μοναδική και ανεπανάληπτη που όλοι οι συμμετέχοντες, Ελληνες και Ισπανοί θα τη θυμόμαστε σε όλη μας τη ζωή. Η συμβίωση με 10 Ελληνίδες που δεν είχα συναντήσει στο παρελθόν και πέντε Ισπανούς ήταν πρωτόγνωρη εμπειρία. […]
Η επίσκεψη στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο ήταν μια μοναδική εμπειρία και με γέμισε με γνώσεις για τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, για την παραγωγή και χρήση των μικροφυών στην καθημερινή ζωή, για το ενεργειακό πρόβλημα των Κανάριων νησιών και τις λύσεις που προτείνουν και προσπαθούν να εφαρμόσουν. Η ξενάγηση στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο έδωσε τροφή για σκέψη για την εφαρμογή της αειφόρου ανάπτυξης στη δική μας πατρίδα […]. Η συζήτηση με τους Κανάριους απέβη πραγματικά εποικοδομητική και μακάρι να αποτελέσει κίνητρο για την καθεμιά μας για την εφαρμογή της αειφορίας στον τόπο μας. Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφερθώ στις πολιτιστικέ βραδιές. Τόσο η ελληνική όσο και η κανάρια ήταν πολύ συγκινητικές. Και οι δύο αποστολές έδωσαν με τον ομορφότερο τρόπο τον καλύτερό τους εαυτό. Νιώθω πολύ τυχερή που έζησα αυτές τις στιγμές. Η εθνική περηφάνια το ένα βράδυ διαδέχτηκε την ευγνωμοσύνη και την τιμή που μας έκαναν οι Κανάριοι για τη βραδιά που μας ετοίμασαν [...]
Ελένη Αραβαντινού, φοιτήτρια ιατρικής

[...] Μου άρεσε πάρα πολύ που όλα γινόταν σε βιωματικό επίπεδο και που οι γνώσεις έρχονταν από παντού και συνέχεια! [...] Προσπάθησα να πάρω όσο το δυνατόν περισσότερα μπορούσα από αυτό το πρόγραμμα. Προσπάθησα να δω τον εαυτό μου μέσα από τα μάτια των άλλων και βρήκα μερικά πράγματα που θέλω να αλλάξω στο χαρακτήρα μου. Αυτό για εμένα είναι το πιο σημαντικό! Είναι δύσκολο να βρεις τα αρνητικά του χαρακτήρα σου όταν περιτριγυρίζεσαι από φίλους, συγγενείς και γενικά ανθρώπους που σε έχουν δεχτεί όπως είσαι! [...]
Κατερίνα Βίγκου, δασκάλα