Εξ αποστάσεως προγράμματα

Γνωρίζοντας τα κοχύλια των ελληνικών θαλασσών

koxylia

 

Aπευθύνεται
Σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε διευθυντές σχολείων, υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων, σε εκπαιδευτές ενηλίκων, σε παιδαγωγούς-εμψυχωτές, σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων, σε γονείς που ασχολούνται δημιουργικά με τα παιδιά τους καθώς και σε κάθε άτομο που επιθυμεί να διευρύνει τους ορίζοντες και τις γνώσεις του.

 

Σκοπός
Οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν γνώσεις γενικής παιδείας για τα κοχύλια της Ελλάδας και να εκτιμήσουν την αξία τους. Επίσης να καταστούν ικανοί να προσεγγίζουν διαθεματικά σχετικά θέματα και να σχεδιάζουν και να υλοποιούν με τους μαθητές τους project σχετικής θεματολογίας.

  • στις βιωματικές δράσεις και στις ερευνητικές εργασίες Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ
  • στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στην αγωγή υγείας, στα πολιτιστικά προγράμματα, στην τοπική ιστορία και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες
  • στην ευέλικτη ζώνη
  • στην εκπαίδευση ενηλίκων, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση
  • στην καθημερινή διδακτική πράξη σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες

Περιεχόμενα του προγράμματος
Αναπτύσσονται θέματα, που αφορούν το κοχύλι στη ζωή του ανθρώπου, όπως π.χ. το κοχύλι στη μυθολογία, στη θρησκεία, στην οικονομία, στη ζωγραφική, στην ποίηση και στην λογοτεχνία, στη μαγειρική και στη διατροφή, στη μουσική και στο χορό, στην αρχιτεκτονική και στη χειροτεχνία.
Επίσης, αναπτύσσονται θέματα που απαντούν σε ερωτήματα, όπως:

  • Τι είναι τα κοχύλια και πώς σχηματίζονται;
  • Πότε εμφανίστηκαν τα κοχύλια και γιατί υπάρχουν στις θάλασσες;
  • Ποια είναι τα κοχύλια που συναντώνται συχνότερα στις ελληνικές θάλασσες; Ποια κοχύλια είναι σπάνια και απειλούμενα με εξαφάνιση;
  • Ποια είναι τα κοχύλια που συναντώνται συχνότερα στις ελληνικές λίμνες, τα ποτάμια και στις λιμνοθάλασσες;
  • Πώς αλιεύονται τα κοχύλια και πώς επιδρά σε αυτά η ρύπανση των θαλασσών;
  • Πώς συλλέγονται τα κοχύλια και πώς συντηρούνται οι συλλογές κοχυλιών;
  • Πώς εμείς μπορούμε να συντηρήσουμε τα κοχύλια που μαζεύουμε από τις ακτές;
  • Πώς απολιθώνονται τα κοχύλια;

Τέλος, θα δοθούν οδηγίες για την ανάπτυξη και υλοποίηση PROJECT με θέμα τα κοχύλια και αναλυτικά παραδείγματα για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.


Μέθοδος διδασκαλίας-Εκπαιδευτικό υλικό-Βεβαίωση 
Το πρόγραμμα υλοποιείται εξ ολοκλήρου με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες με την έναρξη του προγράμματος θα παραλάβουν εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή ειδικά διαμορφωμένο για εξ αποστάσεως εκπαίδευση καθώς και χρονοδιάγραμμα μελέτης και εκπόνησης εργασιών. Εξασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή στη μάθηση με κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες καθώς και η συνεχής επικοινωνία των εκπαιδευόμενων με τον καθηγητή τους. Στο τέλος του προγράμματος χορηγείται αναλυτική βεβαίωση επιτυχούς ολοκλήρωσης.

 

Απόψεις συμμετεχόντων

Ο λόγος που επέλεξα το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι για το μάθημα της Ερευνητικής Eργασίας της Α΄ Λυκείου. Πιστεύω πως το συγκεκριμένο υλικό θα βοηθήσει να ασχοληθούμε στο μέλλον με τα ελληνικά κοχύλια.
Μαριάνθη Κατσαουνίδου, φιλόλογος (Γενικό Λύκειο)

 

Ήταν ένα άψογα οργανωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης εξ αποστάσεως που ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μου
Ολγα Ζγιάλτου, καθηγήτρια μουσικής σε ΣΔΕ


Πρώτη φορά πήρα μέρος σε εξ αποστάσεως πρόγραμμα και πρώτη φορά συνεργάστηκα με καθηγήτρια με το συγκεκριμένο τρόπο. Με άγγιξε ο τρόπος προσέγγισής της, πρώτα ως άνθρωπος και έπειτα ως επιστήμονας. Απλή, φιλική, με ήρεμη φωνή, ενθαρρυντική, κατατοπιστική χωρίς τη χρήση της ξύλινης γλώσσας [...]. Οι ασκήσεις αυτοαξιολόγησης και οι δραστηριότητες εκτός από χρήσιμες για την κατανόηση του υλικού με ταξίδευαν σε όλα τα μέρη που έχω μαζέψει κοχύλια, στο βουνό, μα και στη θάλασσα από μικρό παιδί. Σου άνοιγαν ένα παράθυρο που κοίταζε μπροστά στη γαλανή θάλασσα να ονειρευτείς, να δημιουργήσεις, να περπατήσεις στα μονοπάτια της γνώσης [...].
Η συγγραφή της γραπτής εργασίας είναι από τα ουσιαστικότερα στάδια του προγράμματος καθώς είναι η φάση εκείνη κατά την οποία οι καινούριες γνώσεις πρέπει να συνδυαστούν με τις παλαιότερές μας, με τις διδακτικές εμπειρίες και τους στόχους μας σε μια προσπάθεια να σχεδιάσουμε μαθήματα ή τμήματα μαθημάτων όσο το δυνατό πιο ενδιαφέροντα για τους μαθητές μας, αποβλέποντας πάντα στην κινητοποίηση της φαντασίας και της κριτικής σκέψης τους.
Το πρόγραμμα με εξέπληξε για τη σφαιρική προσέγγιση των κοχυλιών. Ήταν πολύ καλά σχεδιασμένο και ανταποκρίθηκε σε όλες τις προσδοκίες μου.
Βιολέττα Σωτηροπούλου, νηπιαγωγός

 

Το υλικό ήταν καλογραμμένο, κατανοητό, με θαυμάσια παραθέματα. Μου προσέφερε άπειρες ιδέες που μπορούν να εφαρμοστούν σε πληθώρα γνωστικών αντικειμένων και με όλες τις ηλικίες των μαθητών μου. Ένα υλικό με διαθεματική και διαχρονική αξία.
[Το πρόγραμμα] σίγουρα ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Μπήκα στο πρόγραμμα με ελάχιστες γνώσεις για τον κόσμο των κοχυλιών και βγαίνω αποφασισμένη να συνεχίσω να τις εμπλουτίζω και στο μέλλον.
Ελένη Σπυρίδου, εκπαιδευτικός, αγγλικής φιλολογίας

 

Το πρόγραμμα ήταν πολύ σωστά σχεδιασμένο και ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μου. Δεν περίμενα να είχε τόσες πολλές πληροφορίες και γνώσεις γύρω από τα κοχύλια και γι' αυτό ενθουσιάστηκα. Είναι ένα πολύ καλά οργανωμένο πρόγραμμα.
Ναυσικά-Μαρία Βλάσση, εκπαιδευτικός τεχνολόγος πολιτικός μηχανικός (Γυμνάσιο)


O αριθμός των ασκήσεων ήταν ικανοποιητικός, οι ενδεικτικές απαντήσεις ήταν πολύ χρήσιμες και με βοήθησαν και οι ασκήσεις μαζί με τα παραδείγματα με διευκόλυναν αρκετά στη μελέτη [...]. Η συνεργασία με την καθηγήτρια ήταν πολύ εποικοδομητική, με βοήθησε πολύ, ήταν πολύ ευγενική και πάντα πρόθυμη και έτσι είχε δημιουργήσει ένα φιλικό κλίμα συνεργασίας μεταξύ μας, που ήταν απαραίτητο. Έμεινα απόλυτα ικανοποιημένη.
Νικολέτα Κορμά, καθηγήτρια μουσικής


Ο τρόπος οργάνωσης και παρουσίασης των στοιχείων, η σταδιακή σύνδεση των πληροφοριών με φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας απέδειξε, τουλάχιστον σε μένα, πως οποιοδήποτε θέμα- ακόμα και φαινομενικά πολύ ειδικής θεματολογίας- μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο διδακτικό εργαλείο [...]. Οι γνώσεις μου από το συγκεκριμένο πρόγραμμα σίγουρα μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά χρήσιμες στη διδασκαλία αρκετών φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο.
Βέρα Χριστάκη, φιλόλογος (Γενικό Λύκειο)

 

Ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον απ’ ότι περίμενα. Μου πρόσφερε πολλές ιδέες για την υλοποίησηεκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Ευμορφία Επισκόπου, φυσικής αγωγής (Δημοτικό)


Το εκπαιδευτικό υλικό αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για κάθε εκπαιδευτικό και μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε σχολική τάξη, οποιαδήποτε βαθμίδας τόσο του Δημοτικού σχολείου (Ευέλικτη Ζώνη) όσο του Γυμνασίου (Βιωματικές Δράσεις) και του Λυκείου (Ερευνητικές Εργασίες). Το πρόγραμμα είναι σωστά σχεδιασμένο και προσφέρει με κατανοητό τρόπο γνώσεις που εύκολα μπορούν να εφαρμοστούν από κάθε εκπαιδευτικό, κατά τη διδακτική διαδικασία, στο σημερινό πολυπολιτισμικό σχολείο, της διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης της γνώσης.
Γεώργιος Λεριάς, Δάσκαλος-Φυσικός
Διευθυντής 6ου Δημοτικού Σχολείου Πόλεως Ρόδου


Οι ασκήσεις αυτοαξιολόγησης και οι δραστηριότητες που προτάθηκαν ήταν ικανοποιητικές σε αριθμό και χρήσιμες οι απαντήσεις που δίνονται. Επίσης αποτέλεσαν κίνητρο για τη συνέχιση της εργασίας και πηγή ιδεών.
Παναγιώτα Νικήτα, εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης


Ο αριθμός των ασκήσεων αυτοαξιολόγησης ήταν ικανοποιητικός, οι ενδεικτικές απαντήσεις ήταν χρήσιμες, η εκπόνησή τους με βοήθησε στην κατανόηση του υλικού και γενικότερα διευκόλυνε τη μελέτη μου. Άξιζε τον κόπο που το παρακολούθησα, ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μου, ήταν σωστά σχεδιασμένο.
Δέσποινα Παπαδοπούλου, δασκάλα

 

Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει πλήθος από σχήματα, εικόνες, φωτογραφίες που αφορούν τα κοχύλια [...]. Η γραπτή εργασία ήταν εξαιρετικά χρήσιμη και απαραίτητη για την ολοκλήρωση του προγράμματος. Δεν συνάντησα ιδιαίτερες δυσκολίες κατά την εκπόνησή της [...].
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γνωρίζοντας τα κοχύλια των ελληνικών θαλασσών» ανταποκρίθηκε απόλυτα στις προσδοκίες μου. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος έχω αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις για τον κόσμο των κοχυλιών και των έμβιων συντρόφων τους και την εφαρμογή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα στις σχολικές τάξεις, ιδιαίτερα σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών θεμάτων, Αγωγής Υγείας) της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου και εργάζομαι ως μόνιμη δασκάλα.
Ειρήνη Ζερεμέ, Δασκάλα-Νηπιαγωγός
Δασκάλα 1ου Δημοτικού Σχολείου Πόλεως Ρόδου