Σχεδιάζοντας σχολικές γιορτές Η γιορτή των Χριστουγέννων

Στόχος

Στόχος του εργαστηρίου είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν γνώσεις, και να αναπτύξουν ικανότητες που θα τους επιτρέπουν να αναλαμβάνουν με επιτυχία την υλοποίηση Project στο σχολείο σε σχέση με τη διοργάνωση εορτών.

 

Περιεχόμενο του προγράμματος
Βιωματική διδασκαλία μέσω θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων. «Περιήγηση» στο ρόλο της γιορτής στην κοινωνική ζωή (“βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόχευτος” λέει η παροιμία) και εισαγωγή στην ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων, αλλά και κάθε γιορτής, με διαθεματικές δραστηριότητες.
Πιο συγκεκριμένα οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν:

  • Θεατρικό παιχνίδι με θέμα την ανταλλαγή, τη μοιρασιά, την αλληλεγγύη.
  • Δημιουργική ανάγνωση και γραφή με αφορμή Χριστουγεννιάτικα διηγήματα, ποιήματα και αποσπάσματα από μυθιστορήματα (Παπαδιαμάντης, Ντίκενς, Καλβίνο, κ.α.).
  • Χριστουγεννιάτικο γεύμα με το βλέμμα στον πλανήτη: ένα εικονικό γεύμα μέσω του οποίου θα ανιχνεύσουμε το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής μας και θα υιοθετήσουμε καλές πρακτικές για ελαχιστοποίηση της σπατάλης τροφίμων. Θα μάθουμε πώς το περίσσευμα μπορεί να βρει τον σωστό δρόμο προς τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
  • Την εποχή της Γέννησής Του: ένα ταξίδι στον κόσμο την εποχή της Γέννησης του Θεανθρώπου με το βλέμμα μας στην Ιστορία της Ελλάδας, της Ευρώπης και την παγκόσμια ιστορία.
  • Ανταλλάσσουμε: φέρνουμε το αντικείμενο που θέλουμε να ανταλλάξουμε και να δωρίσουμε και δημιουργούμε ένα δρώμενο μοιρασιάς που ρίχνει νέο φως στην έννοια του δώρου.
  • «Το δώρο δε δωρίζεται», «Το δώρο θέλει αντίδωρο, κι εκείνο πάλι δώρο»: ανιχνεύουμε το νόημα του δώρου μέσα από τη γλώσσα, τον λαϊκό πολιτισμό, τις σύγχρονες πρακτικές και τη θεωρία της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας.
  • «Μεροδούλι, μεροφάι στιχουργική»: Γινόμαστε ράπερ. Γράφουμε στίχους και αυτοσχεδιάζουμε μουσικά και κινητικά δρώμενα παραλλάσσοντας στίχους από κλασικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια. Παίζουμε με τον ρυθμό, τη γλώσσα και την κίνηση.
  • Η Γέννηση στη βυζαντινή αγιογραφία: Με βάση επιλεγμένα έργα από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Μουσείο Μπενάκη εμπνεόμαστε, προσεγγίζουμε τη βυζαντινή τέχνη και ετοιμάζουμε ένα σχέδιο εργασίας για τους μαθητές μας.
  • Σχεδιασμό Project για μαθητές Πρωτοβάθμιας/Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχέση με τη γιορτή των Χριστουγέννων

 

Απόψεις συμμετεχόντων

Μου άρεσε πολύ η ιδέα του Αη-Βασίλη σε graphic-model. Για νηπιαγωγεία είναι πολύ δημιουργική. Ιδέες πρωτότυπες που δίνουν άλλο νόημα και περιεχόμενο στις γιορτές. Κάποια στιγμή θα πειραματιστώ «εκ βαθέων».
Σταυρούλα Αλεξίου, Νηπιαγωγός, Προϊσταμένη 145ου Νηπιαγωγείου Αθηνών

 

Δημιουργικό σεμινάριο-έβγαλε το δημιουργικό μας εαυτό στην επιφάνεια. 
Μέσα από τις δραστηριότητες κινητοποίησε την παραγωγή ιδεών 
προκαλώντας το συναίσθημα της ικανοποίησης ως παράγωγο της 
δημιουργικότητας. Έξυπνες ιδέες, ενδιαφέρουσα προσέγγιση των σχολικών 
εορτών, θετική ενέργεια, σεβασμός των διαφορετικών προσεγγίσεων.
Κρυσταλλία Γεωργοπούλου, Θεoλόγος, 2ο ΓΕΛ Νέας Ιωνίας

 

Η επιμόρφωση ήταν ουσιαστική. Το θέμα ιδιαίτερο.  Εξαιρετική ιδέα ο  Άγιος Βασίλης στο σήμερα, στη γειτονιά και η απεικόνισή της [..]
Γιούλη Καντά, γαλλικής γλώσσας, 3ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου

Ήρθα σε αυτήν τη συνάντηση γιατί αυτή τη βδομάδα δώσαμε στα παιδιά τα ποιήματα για τη χριστουγεννιάτική γιορτή του σχολείου μας και είπα ότι αυτό δεν θα το ξανακάνω με αυτόν τον τρόπο και αυτό το άγχος. Νοιώθω ήδη καλύτερα, ευχαριστώ για τις καινούριες ιδέες και υπόσχομαι ότι θα κάνω ότι μπορώ για να κάνω γιορτές από τα παιδιά για τα παιδιά και μόνο.
Ελένη Νικολοπούλου, νηπιαγωγός, Νηπιαγωγείο Ερυθρών

 

[...] μέσω των βιωματικών δραστηριοτήτων πέρασα πολύ όμορφα, εμπνεύστηκα και γνώρισα έστω και για λίγες ώρες ωραίους ανθρώπους.
Ειρήνη Γιαβάση, δασκάλα, Εκπαιδευτήρια Στέγκα

 

Οι συνάδελφοι εξέφρασαν τις απόψεις, τις ιδέες τους [...] μοιράστηκαν με την ομάδα γιορτινές στιγμές του παρελθόντος [...] πήρα ιδέες για μια μελλοντική γιορτή. Μου άρεσε η Ελένη που μεταδίδει ζεστασιά, αγκαλιά, όμορφα συναισθήματα
Βάγια Χατζοπούλου, Θεολόγος, 3ο Γυμνάσιο Βύρωνα